Bericht Talossan readers on average give Bericht a 5.88, on a scale of 1 to 10, when asked how politically balanced it is. Reader of El Tamlalt Talossan are more critical of that newspaper, giving it a 4.56 on average. These were the results of a Bericht survey among active Talossans and Bericht subscribers. 46% of Bericht readers say Bericht is biased towards the RUMP, while as much as 56% of ETT readers say ETT is biased towards the Free Democratic Alliance.

ETT proprietor C. Carlüs Xheraltescú was not surprised by the results. He points out that “[i]t openly claims to be a home for progressive views.”  Bericht editor Sir Alexandreu Davinescu, UrN, however, disagrees with the rating given to this newspaper; “I think that there is inevitable bias in the pages of Beric'ht Talossan, but I think that - cartoons aside - it has mostly tended to even out, especially once we found our feet after a few months of issues. For example, I think it's pretty hard to look back at recent issues and say that they were strongly biased towards anyone in general.”
Though many seem to consider ETT, and -- to a lesser degree -- Bericht to be biased, this does not mean people do not trust the news, as the scores for both newspapers are much higher when asked about their trustworthiness, withBericht getting on average a 7.44 and ETT a 6.69. It also doesn’t mean it is necessarily seen as a bad thing, as when asked whether it’s wrong for newspapers to be biased, 52% of the respondents said it is only bad when it concerns news articles.  
Since the first issue of Bericht, a little more than a year ago, Bericht has repeatedly been criticized, particularly by members of the government coalition, for showing bias in favour of the RUMP opposition. Many releases of the paper were followed by heated discussion on Wittenberg in which the Distain, Senator Miestrâ Schivâ, UrN, has accused the newspaper of being a “recruitment tool for the RUMP.”  Sir Alexandreu suggests the repeated criticism may have contributed to the way people view the paper, saying that “[t]he paper's critics have been persistent and loud, even going so far as to found a rival publication, which I'm sure helps explain some of the effect.” 
Despite thus far not attracting as much discussion on Wittenberg, readers give ETT a lower score than Bericht. This is even true for FDA votes, who remarkably enough give Bericht a higher balance score on average than other readers. One reader notes: “It seems like most of ETT's contributions are political commentary rather than actual news pieces.”  When asked about the balance between news and opinion, S;reu Xheraltescú admits: “I think we could do with more news contributions, yes.”
Both S;reu Xheraltescú and Sir Alexandreu are leaders of political parties (RUMP and LibCon/FDA). Likewise, many journalists, including the author this article (who is not only a member of the MRPT, but also reporting about his own survey concerning the same newspaper he is working for), are members of political parties. When asked about his position as editor and party leader, Sir Alexandreu stated that “It's not ideal, of course. But we have a small country, and that's why pretty much all the press has been run by people who are also very active politically, historically speaking.” Most people seem to understand this, as a majority of respondents to the survey think it is appropriate to be a member of a political party both for journalists and editors.

Anonymous Cartoons Remain Divisive
The anonymous cartoons that are published by both ETT and Bericht appear to be a divisive issue for Talossans. When asked whether newspapers should publish negative cartoons if they are anonymous, 34,5% of the respondents to the Bericht survey about bias in the media, said they shouldn’t be published, while 31% said they should, the remaining 34,5% being undecided. 
The cartoons themselves have been the subject of criticism quite often. The cartoons in Bericht often target members of the government, particularly Senator Schivâ , who has criticized some cartoons as being abusive. The cartoons have been cited by her as the reason not to give interviews to Bericht anymore. 
The editor of this newspaper stands by his decision to publish these cartoons saying: “Absolutely. We are a tiny country, and there needs to be a way for people to speak their mind without suffering reprisals.”  When asked whether he is concerned that anonymous cartoons might be used by politicians to hurt their opponents without taking responsibility for it, his response was that “It is a considerable risk, and I've rejected cartoons for that reason on several occasions, just like I've rejected several offers of 'one-off' cartoons and some that were irredeemably offensive. But voicing an opinion or perspective, especially when it's from an established contributor, seems like the sort of speech we want to protect.”
ETT owner Carlüs Xheraltescú also believes anonymous cartoons should be able to get published; “There's a fine line though and nobody should be immune from criticism - cartoonists included.” ETT cartoonist Greg Glodaral has posted some controversial cartoons, including one that used private facebook photos from the facebook page of the wife of the Bericht editor. The cartoon was removed, but there were no further consequences for Glodaral.
The photos were not the only recent cartoon controversy, as Bericht cartoonist ESM posted a cartoon which he claims was created in a cartoon exchange with Glodaral. However, Glodaral denies having anything to do with this. Sir Alexandreu has announced to be investigating the matter. When interviewed this week, he did not have any comments, but the latest news is that he has released a statement that Bericht will stop publishing his work.


Post a Comment

Beric'ht Talossan is a registered corporation under Talossan law and an official Supporter of Talossa.
Copyright © 2015 Beric'ht Talossan, All rights reserved.